Корисні поради

Перевтома у школярів: ознаки і профілактика, як допомогти школяреві

Перевтома у школярів: ознаки і профілактика, як допомогти школяреві

Профілактика перевтоми у дитини

Найчастіше головними винуватцями хронічної втоми у дітей дошкільного та шкільного віку стають батьки. Дорослі не враховують здібності малюка переносити навантаження, швидко адаптуватися до змін в режимі дня. Плюс до цього батьки часто пред’являють завищені вимоги до навчання, забуваючи про здоров’я і інтересах дитини.

Щоб уникнути перевтоми у дітей раннього віку і школяра, зверніть увагу на наступні рекомендації психологів.

Дітям добре те, що приносить їм радість

Не змушуйте улюблене чадо займатися спортом або грає на музичному інструменті годинами, якщо це хобі не приносить дитинці задоволення. Насильство травмує психіку.

Міняйте рід діяльності часто дітей

Гра в одну забаву з немовлям більше 20 хвилин не потрібно, це швидко стомлює дитини. Так само і школяреві не потрібно писати і читати годинами, чергуйте відпочинок з навчанням кожні 30-45 хвилин.

Приділяйте більше часу фізичній активності дитини

Без прогулянки і активних ігор на вулиці, в спортивному залі дитина швидко стане ослабленим і хворобливим. Не обов’язково професійно займатися спортом, досить щодня гуляти не менш години в будь-яку погоду.

На думку лікарів і дитячих психологів, величезну роль в профілактиці стресів і перевтоми у дітей різних вікових груп грає внутрішній настрій сім’ї, атмосфера в будинку. Діти, що ростуть в світі турботи і уваги без фанатичної стеження і пресингу з боку батьків, більш працездатні і здорові, в них немає страху перед невдачами, тривоги за неуспіхи в навчанні, житті.


ЦIКАВI НОВИНИ:

Увага! Вживання будь-яких лікарських засобів та БАДів, а так само застосування будь-яких лікувальних методик, можливо тільки з дозволу лікаря.

Уникаємо стресів

Стрес далеко не завжди виникає через фізичної перевтоми . Досить часто його причиною стає психологічний тиск. Батькам першокласники слід виходити з принципу: «Краще похвалити, ніж насварити». Якщо дитина відстає від однокласників, у нього немає явних успіхів або його не хвалить вчитель, не потрібно демонструвати розчарування.

Дітей треба підтримувати, говорити, що вони обов’язково з усім впораються. День, проведений в школі, — це не тільки завдання і уроки, а й нові друзі, ігри, розмови. Про все це потрібно говорити з дитиною, щоб першокласник почував: мамі більше цікавий він сам, ніж його успіхи.

Дотримуємося режим сну

Будь-який досвідчений педагог скаже, що з поведінки школяра можна легко визначити сім’ю з правильним режимом дня і навпаки. Щоб дитина 6 років мав міцний імунітет, був зібраним, уважним і активним на уроці, він повинен приходити в школу відпочив і виспався. Для цього необхідно лягати спати і вставати в один і той же час, а приблизно за годину до сну виключати комп’ютер і телевізор.

Незважаючи на зайнятість, батькам потрібно намагатися перед сном приділяти дитині хоча б трохи часу. Можна пограти в настільну гру, почитати книгу, подихати свіжим повітрям. Це допоможе розслабитися і міцно заснути, залишити позаду тривоги минулого дня.


ЦIКАВI НОВИНИ:

Дбаємо про правильне харчування і вітамінах

Застуда у дитини 6 років не виникне, якщо у нього міцний імунітет. Підвищити захисні сили організму допоможуть натуральні вітаміни. Яблука, виноград, груші, сливи набагато корисніше і доступніше будь-яких аптечних вітамінних комплексів. Раціон першокласники повинен включати різні продукти:

  • червоні і жовті овочі містять бета-каротин, який перетворюється на вітамін А, який відповідає за силу імунної реакції.
  • джерело вітаміну С, що відповідає за вироблення імунних клітин, — все кисле: чорна смородина, шипшина, цитрусові.
  • антиоксидант-вітамін Е, що підвищує здатність імунної системи, міститься в горіхах, пророщених злаках, нерафінованій рослинній олії.
  • гарне засвоєння вітамінів A, D і E забезпечують жири, наприклад, в салат з моркви або п омідоров можна додати ложку сметани або масла.

Для профілактики застуди якомога частіше в раціон дитини 6 років слід включати брокколі, кабачки, лосось, м’ясо індички, полуницю, ківі. Користь цих продуктів для здоров’я неоціненна.

Стежимо за навантаженнями

Багато сучасних батьків радикально підходять до питань освіти: гімнастика з пелюшок, англійська з дитсадка, в школі обов’язкові секції та додаткові заняття. Найчастіше у дітей просто не залишається часу на відпочинок, ігри і хобі. Першокласники 6 років, які прагнуть відповідати очікуванням батьків, не завжди можуть сказати, що заняття їм не подобаються або доводяться в тягар. Від втоми інтерес до навчанні знижується, а імунітет падає.

Щоб уникнути перевтоми, мамам необхідно постійно придивлятися до дитини. Якщо помітна сильна втома, потрібен перепочинок. Краще пропустити пару занять і в подальшому відновити їх із задоволенням, ніж довести школяра до хронічної перевтоми або хвороби.

Використовуємо природні і аптечні засоби

Уникнути застуди у дитини 6 років допоможуть природні засоби, підвищують захисні сили організму: ехінацея, солодка, женьшень, лимонник. Корисно пити яблучні, лимонні і апельсинові чаї, відвари з плодів шипшини, ягідні морси. В будь-які теплі напої для посилення ефекту можна додавати мед.

В сезон грипу та застуд одних природних засобів недостатньо. Захистити дитину від недуги, коли всі навколо хворіють, допоможуть імуномодулюючі препарати. Лікарі часто рекомендують батькам школярів сучасний препарат Деринат. Він є ефективним імуномодулятором з противірусну активність і додатковим репаративну дію. Засіб зміцнює найперший і найважливіший захисний бар’єр — слизову оболонку носоглотки. В результаті хвороботворні бактерії не можуть проникнути в організм. Деринат широко використовується як для профілактики, так і для лікування ГРВІ у дітей та дорослих.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Хронічний отит: види, симптоми, ознаки та лікування

Навіть якщо профілактичні заходи не були прийняті вчасно, і застуда у дитини 6 років все ж почалася, впадати у відчай не варто. Бережіть дітей і будьте здорові!

Причини втоми

Зрозуміти, чому дитина швидко втрачає сили, складно, так як навчальна діяльність включає багато параметрів, які впливають на школярів в комплексі і окремо.

Навчальний план

Він перевантажений уроками. Встановлене міністерством освіти кількість годин не вміщається в п’ять днів, і діти відвідують школу в суботу. Навчальні дисципліни чергуються один з одним в хаотичному порядку: хімія змінює російський, а література — фізику. При складанні розкладу не враховується сполучуваність предметів гуманітарного та природничо-наукового циклу, викликаючи труднощі з перемиканням уваги

Буває, що першим уроком ставлять фізкультуру, яка перезбуджує нервову систему дитини, після чого слід закономірний спад: тіло розслабляється, увагу слабшає.


ВАЖЛИВI НОВИНИ:

Необхідність бути зосередженим на протязі декількох годин

Зміни між уроками потрібні, щоб дати відпочинок мозку, очам, спині. У перерві учні повинні вийти з класу, прогулятися по коридору, повністю відволіктися від занять, розслабляючи м’язи шиї. Затискачі в верхньому плечовому поясі сприяють стомлення, і якщо залишатися в одній позі довгий час, з’являються неприємні відчуття в шиї, скронях і головний біль.

Але не всі діти змінюють обстановку. Більшість продовжує сидіти на стільці, схилившись до планшета або смартфону.

Занадто багато шуму під час змін

На поверсі, відведеному для початкових класів, неможливо розчути співрозмовника через безперервні криків, гучного сміху, звуковий какофонії мобільних телефонів. Трохи тихіше в інших частинах школи, а й там шум досягає значних величин. Гучні звуки, безперервні протягом деякого періоду часу, дратують і викликають стомлення.

Дитина в школі не може розслабитися і відчути себе в безпеці через вимоги, що пред’являються йому вчителями, однокласниками і т. П. При виникненні конфліктної ситуації обстановка погіршується. Гормон кортизол, що виробляється під час стресу, діє разом з адреналіном. Ця вибухонебезпечна суміш пригнічує мелатонін, який відповідає за спокійний настрій, і виснажує нервову систему.

В школах передбачений платний гарячий обід, але для багатьох батьків це дорого. Тому дитина купує випічку, шкідливу для шлунку і для нервової системи через швидких вуглеводів, які впливають на енергетичний обмін і призводять до втоми.

Повільні діти, які отримують гаряче, не встигають його з’їдати за зміну і до повернення додому відчувають голод, що також сприяє стомлюваності.

Порушення санітарно-гігієнічних норм в плані параметрів навколишнього повітря

в класі може бути дуже жарко (сонячна сторона і висока температура води в радіаторах опалення) або надто холодно. В обох станах організм відчуває стрес, направляючи енергію на охолодження або обігрів, але не на засвоєння нової інформації.

Якщо класи і коридори не провітрюється згідно з нормами СанПіН, діти страждають від нестачі кисню, а надлишок вуглекислого газу викликає зниження працездатності.

Розпорядок дня

Крім школи дитина відвідує безліч гуртків і секцій, і у нього не залишається часу на прогулянку і на відпочинок. Втома накопичується, і до кінця чверті дитина вже не в силах вчитися. Успішність падає, інтерес до улюблених раніше занять слабшає.

Симптоми перевтоми

Уважні батьки швидко розуміють, що дитина перевантажений, за такими ознаками:

  • примхливість, дратівливість, спалахи гніву, істерики,
  • млявість, апатія, сонливість або безсоння,
  • конфліктну поведінку з дорослими і однолітками,
  • головні болі, болі в животі, нудота,
  • часті простудні захворювання,
  • неуважність,
  • перезбудження, сміх без причини, піднесений настрій навіть до кін цу дня,
  • різке погіршення успішності,
  • небажання займатися хобі.

Фактори, що знижують стомлюваність

Якщо дитина втомлюється після школи, необхідно відкоригувати режим, харчування і фізичні навантаження.

Правильний розпорядок дня

режим передбачає чергування видів активності оптимальним способом відповідно до вікових особливостей дитини. Вже через тиждень організм звикає до ритмічності, і йому не потрібен час входити в той чи інший вид діяльності. Наприклад, якщо дитина робить домашнє завдання кожен день з 14. 00 до 16. 00, до цього моменту відбувається мобілізація ресурсів для розумової роботи.

Режим дня привносить в життя стабільність, що дуже важливо для дітей. Вони більш впевнені в собі, спокійні. Також слід збільшити тривалість сну, укладаючи дитину не пізніш 21. 30.

Скласти режим дня з урахуванням усіх занять школяра неважко. Складніше відмовитися від гуртків або секцій на користь двох годин прогулянки і часу на неробство. І ще важче привчити дитину слідувати розпорядку без примусу і нагадування. Краще зробити це в початковій школі і далі коригувати режим відповідно до віковими змінами. Не допускати появи залежності від гаджетів і комп’ютера.

Збалансоване харчування

Корисна їжа — запорука здоров’я органів шлунково-кишкового тракту, профілактика ожиріння і діабету другого типу. Чим раніше дитина привчиться до раціонального харчування, тим менше ризик піддатися вірусній інфекції.

Повноцінне збалансоване харчування безпосередньо впливає на роботу головного мозку, який регулює обмінні процеси. Надлишок вуглеводів (випічка, цукерки) негативно впливає на мозок, викликаючи інсуліновий стрибок і надаючи клітинам занадто багато цукру. Після вживання швидких вуглеводів людина відчуває короткочасний приплив енергії, а потім спад.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Фіброма: види, причини, ознаки, симптоми і лікування

Недолік білків негативно впливає на м’язову масу, дитина стає слабким і млявим, що безпосередньо позначається на поставі.

В раціоні повинні бути фрукти, овочі, що забезпечують організм клітковиною і поліпшують травлення, і вітамінні комплекси. Рекомендуємо вам нашу статтю про користь каші для дітей.

Фізичні навантаження

Три години в тиждень фізкультури недостатньо для повноцінного розвитку дитини, тому при виборі гуртків перевагу слід віддавати спортивним секціям. Танці, командні види спорту, фітнес зміцнюють кістково-м’язову тканину, формують правильну поставу. Фізична активність урізноманітнює життя дитини, підвищує тонус.

Поради батькам школярів:

  1. Уважно ставтеся до скарг, пов’язаних зі школою.
  2. Прочитайте нашу статтю про те як визначити готовність дитини до школи.
  3. Якщо дитина стала неврівноваженим і агресивним, зверніться до психолога.
  4. Складіть розпорядок дня так, щоб вистачало часу на сон, багаторазове харчування, відпочинок і прогулянки.
  5. Не прагніть визначити його в усі гуртки, клуби та секції відразу.
  6. Слідкуйте за харчуванням. Не зберігайте вдома солодощі і шкідливі продукти. Дотримуйтеся здорового способу життя самі, подаючи приклад дітям.
  7. Не дозволяйте їм проводити за комп’ютером і іншими пристроями довше півгодини в день. Обмежте перегляд телевізора.
  8. Більше спілкуйтеся з дитиною.
  9. У вихідні намагайтеся організувати сімейний захід.
  10. Зверніться до лікаря, якщо вжиті заходи не допомогли, і дитина сильно стомлюється.

Втома свідчить про перевантаження організму, яка призводить до серйозних захворювань. Відпочинок необхідний, і від батьків залежить, як він буде організований.

Проблеми зі сном у дітей 7-12 років

Пізніше вкладання

Школярі з віком сплять все менше і менше в міру того, як починають лягати все пізніше і пізніше. Більшість 12-річних підлітків лягають близько 21:00 — це час може варіювати від 19:30 до 22:00. Тривалість сну у них становить приблизно 9-12 годин. Ці дані, які я збирав серед сімей середнього класу, узгоджуються з даними ще триваючого дослідження, проведеного Стенфордським університетом. В ході нього вченим вдалося показати, що до початку пубертатного періоду підліткам для підтримки оптимального рівня діяльності протягом дня потрібно 9,5-10 годин сну.

Якщо не підтримувати здоровий режим сну, результатом буде усугубляющаяся денна сонливість.

Труднощі із засипанням

При дослідженні приблизно 1000 дітей, середній вік яких становив сім-вісім років, було виявлено, що близько 30% з них чинили опір укладенню не менше трьох разів на тиждень . На це найчастіше скаржаться батьки. Близько 10% дітей зазнають труднощів із засипанням після того, як лягають в ліжко. У багатьох на те, щоб заснути, більше трьох разів на тиждень йде до години. Деякі діти відмовляються лягати, а коли лягають, зазнають труднощів із засипанням. у них виникає і цілий набір інших проблем: страхи, тривожність, нічні пробудження, необхідність в успокаивании і близькості батьків, скарги на втому, а також наявність труднощів з самостійним заспокоювання в минулому.

Дещо з практики

з віком вашій дитині для підтримки оптимального рівня уваги і активності буде вимагатися більше, а не менше сну.

Якщо ваша дитина відмовляється лягати спати, але у нього немає труднощів із засипанням, швидше за за все, йому допоможе більш раннє або більш регулярне уклад иваніе і інші методи, описані далі в цій статті. Але якщо у дитини також є труднощі з засинанням, він ніколи не спав добре і проявляє ознаки легкої хронічної тривожності, можливо, вам знадобиться допомога дитячого психолога або іншого фахівця в галузі психічного здоров’я.

Це дослідження також підтвердило інші спостереження , згідно з якими в молодшому шкільному віці нічні пробудження мають тенденцію зберігатися, якщо вони вже спостерігалися в минулому. Стійкість порушень сну є темою багатьох наукових статей, і тільки невіглаством деяких фахівців може пояснюватися рада: «Не переживайте, дитина це переросте».

В двох інших дослідженнях приблизно 1000 підлітків, проведених в Бельгії і на Тайвані, було виявлено ще дещо. У тих, хто спав погано, набагато частіше спостерігалися труднощі з навчанням. Серед тих учнів, які збиралися вступати до коледжу, менше спали ті, хто більш ретельно займався. Отже, ми бачимо тут глобальну проблему: маленькі діти, які відчувають проблеми зі сном, виростають в школярів, що мають проблеми з успішністю. Однак ті з них, які домагаються успіхів у навчанні, ризикують недоотримати необхідний їм сон!

Періодичні скарги

Багато дітей в цьому віці скаржаться на різні болі в животі, кінцівках, голові і грудній клітці, яким не знаходиться жодного медичного пояснення. У дітей, які страждають такими болями, часто виявляється серйозно порушений сон. Прийнято вважати, що до таких скарг призводять емоційно напружені ситуації, такі як реальне або вигадане віддалення батьків від дітей чи дітей від батьків. боязнь висловити невдоволення, яке може спричинити за собою покарання або образу. тиск з боку спільноти або школи. страх не виправдати надії батьків.

Ці болі у дітей реальні, точно так само як реальні мігрені у дорослих, які занадто багато працюють або занадто мало сплять. Всі лабораторні аналізи і дослідження людей, які відчувають такі головні болі, показують, що у них все в порядку. Точно так же все аналізи, проведені у дітей з подібними соматичними скаргами, дають нормальні результати. За винятком тих випадків, коли є серйозні підстави підозрювати наявність будь-якого органічного захворювання, краще відмовитися від проведення лабораторних обстежень та аналізів, тому що біль при взятті крові, ризик опромінення, вартість процедур і в першу чергу — можливий результат створюють у свідомості дитини переконаність в тому, що він дійсно хворий. До того ж злегка відхиляються від норми результати обстеження можуть привести до нових і нових процедур, які в кінцевому підсумку покажуть, що в основному всі в порядку.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Дислалия: види, причини, ознаки, симптоми і лікування

Навчайте дітей трудитися

Всі народи в усі часи хочуть виховувати своїх дітей чесними, сильними, працьовитими. Питання полягає в тому, який конкретний зміст вкладається в зміст цих загальнолюдських цінностей і якими засобами і наскільки ефективно суспільство домагається їх осуществленія.І.Кон

Нам, дорослим, батькам і педагогам, звичайно, хочеться, щоб наші діти стали справжніми людьми, любили працю, були щасливі. Відомий педагог нашого часу В. О. Сухомлинський глибоко вірив в облагороджувальну силу праці: «Якщо дитина вклала частинку своєї душі в працю для людей і знайшов в цій праці особисту радість, він уже не може стати злим, недобрим людиною ». Ставлення до праці багато в чому залежить від того, яке значення надаємо цьому ми, дорослі. Оволодіння трудовими навичками безпосередньо впливає на формування особистісних якостей, наприклад самостійності. Дитина стає здатним не тільки сам вмитися, роздягнутися, протерти пил, прибрати іграшки на місце і ін., Але і допомогти іншим дітям. Це дозволяє йому не тільки утвердитися в колективі як вмілого і чуйного товариша, але і набути впевненості в собі, у своїх можливостях. Велику роль відіграють трудові навички при формуванні у дітей правильного ставлення до власного праці: готовність брати участь в будь-якій роботі незалежно від її привабливості, доводити справу до кінця, докладати трудові зусилля. Все це створює сприятливу основу виховання таких якостей, як відповідальність, ініціативність, цілеспрямованість, наполегливість, рішучість. Оволодіння трудовими навичками дає можливість брати участь у спільній праці. У цих умовах у дітей формується активна позиція в колективі, вміння працювати узгоджено, спільними зусиллями доводити справу до кінця, допомагати товаришам, трудитися з максимальною віддачею сил. Батьки часто промовляють: «Моя дитина ледащо, нічого не хоче робити.» А може в цьому є і ваша вина? Чи прагнете ви до того, щоб ваш дитина не був ледарем? А може ваша дитина все робить один? Інша справа, коли в родині всі життєві проблеми вирішуються спільно, всі члени сім’ї допомагають один одному. А то, що для цього необхідні приклад батьків, доброзичливі взаємини, культура сімейних відносин, ви і так знаєте. Ви замислювалися коли — небудь, що дитині нецікаво виконувати роботу на основі ваших вказівок — наказів. Інтереси дитини можна виявити, створивши спеціальні умови. Для цього в один з вечорів можна запропонувати йому зайнятися чимось — або за власним вибором: полити квіти, підмести підлогу, пришити ґудзик, підклеїти книгу. Слід поспостерігати, чому віддає перевагу дитина, задуматися над тим, вважалися ви раніше з цим його захопленням, що робили для того, щоб розвинути, поглибити інтерес? За допомогою дорослого інтерес у дитини стає більш стійким, він зауважує участь мами і тата в його справах, тягнеться до спілкування з ними, щоб ще і ще збагатитися новими вміннями і навичками. Добре, якщо спільна праця займе не один вечір. Дитина починає розуміти, що за допомогою дорослого він може реалізувати свої устремління. Діти зазвичай виявляють велику цікавість до праці в природі. Якщо такого інтересу немає, його легко пробудити. Можна запропонувати дитині посадити насіння будь-яких рослин, розповісти, як доглядати за ними. Дитина сама їх виростить, потрібно тільки своєчасно давати йому поради по догляду за посадженими рослинами. Для того, щоб підтримати інтерес дитини до цієї діяльності, необхідно намалювати перед ним перспективу: вирощені квіти він зможе подарувати людям, зробити їм приємне. Коли буде отриманий результат, можна порадити йому частину квітів зрізати і поставити вдома в вазу, частина принести в групу. Частину насіння можна принести в дитячий сад і запропонувати виховательці посадити їх на наступний рік на ділянці. Бажано, щоб в такій посадці взяли участь всі бажаючі. Важко буде після цього не помітити змін в поведінці дитини. Він відчує свою значимість для всієї групи, буде давати поради по догляду за рослинами, до нього потягнуться діти. Дорослим, які виконують з дітьми спільну роботу, слід подавати приклад трудового поведінки. Необхідно частіше розповідати про користь, яку вони приносять дорослим. Беріть участь з ними у спільній праці. Поступово дитина буде усвідомлювати, як важлива його допомога для оточуючих. Таким чином, спільна праця дорослих і дітей є однією з вельми діяльних форм організації трудової діяльності дітей, що дозволяє формувати у них любов і повагу до праці, людей праці. І ваші діти перестануть лінуватися! Підготувала вихователь Скворцова Я.А.январь 2019

Оцінити статтю
[Усього: Середній: ]

САМЫЕ ИНТЕРЕСНЫЕ НОВОСТИ ЗА СЕГОДНЯ!

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Схожі статті

Алергія на молочку: що робити і чим годувати

Alfonso

Ліки від метеоризму і здуття живота: ефективні засоби, що приймати

Murcia

Як визначити вірусна або бактеріальна інфекція за аналізом крові

Megusta

Ендометріоз яєчників: що це таке, симптоми і лікування

Megusta

Загальний аналіз крові: норма і розшифровка у дітей, що показує, як здавати

Marina

Причини захворювань кишечника

Alfonso

Препарати кальцію для дітей: які краще давати дитині до року, в 1, 2, 3 роки

Pasha

Особливості підліткового віку у дівчаток, особливо початку дозрівання, особливості змін, фізичні і психологічні нюанси, що робити батькам?

Elena

Остеомаляція: симптоми і лікування у дорослих і дітей, відміну від остеопорозу

Andrey

Залишити коментар